اثر عنصر فعال

13 بهمن 1400

اثر عنصر فعال در سال 1937 آشکار شد و اولین بار عناصر نادر خاکی جهت اکسیژن زدایی مذاب به آلیاژ Nichorome  اضافه گردید.

مشخص شد که اضافه کردن عناصر معین که به شدت با اکسیژن واکنش می دهند حتی در مقادیر بسیار اندک می تواند به شدت مقاومت به اکسیداسیون را افزایش دهد.

اثر عنصر فعال

اسناد معتبر علمی عناصر اضافه شونده ی ایتریوم و اسکاندیوم را بیشتر تحت پوشش قرار دادند اما در این اواخر مشاهده شده است که اکسید ها و هیدرو کسیدها و نمک شامین همین عناصر نیز مقاومت به اکسیداسیون را بهبود می دهند.

اثر سودمند عناصر فعال اضافه شونده، به اینکه آیا عنصر به صورت عنصر آلیاژی و یا به عنوان اکسید مواد ODS  آلیاژ شده به روش مکانیکی اضافه شده بستگی دارد.

عناصر گروه های V  از جدول تناوبی می توانند مورد استفاده قرار گیرند.  هرچند اثر پذیری آنها از گروه کاهش می یابد اما با افزایش جرم اتمی در یک گروه خاص افزایش می یابد.

عناصر فعال معمول :

امروزه عناصر فعال معمول مورد استفاده ایتریوم، سریوم و لانتالوم هستند، و یک مقدار کمی از هر یک از این عناصر می تواند منجر به تشکیل لایه های اکسید سطحی با چسبندگی بیشتر گردد.

 معمولا به نظر می رسد اثر عناصر فعال بر فرآیند نفوذ لایه های آلومینا به کمک سرکوب نفوذ به خارج کاتیون موثر هستند.

فروش پودر نیوبیوم

 که در نتیجه یک رشد به داخل لایه اکسیدی در مقایسه با ترکیبی از رشد داخلی و خارجی که در آلیاژ ی که یه کمک عناصر فعال عاری از عنصر فعال وجود دارد مشاهده می گردد.

اثر سودمند سیستم های آلیاژی که به کمک عناصر فعال تقویت شده اند می تواند در اثر ماکروسکوپی گسترده گروه بندی شود:  چسبندگی لایه اکسید و اصلاح مکانیزم رشد لایه اکسیدی. 

بهبود چسبندگی لایه اکسیدی ممکن است به سه ویژگی مورفولوژیکی وابسته باشد:

تشکیل لایه های آلومینای غیر چسبنده در آلیاژ های عاری از عنصر فعال باعث ایجاد چال افتادگی در سطح با تعداد زیادی شیارها (میله ها) و بیرون زدگی های باریک می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *