سوپر آلیاژ های پایه کبالت

23 فروردین 1400

سوپر آلیاژهای پایه کبالت برای کاربردهایی که در آنها خوردگی داغ یک مسئله مهم است و یا برای کاربردهای ساختاری با تنش پایین در دمای متوسط تا بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

سوپر آلیاژ های پایه کبالت

آلیاژهای ریخته گری در این زمینه  X-40  و Mar-M 320  هستند در حالی که Haynes 188  و S-816  از آلیاژهای کار شده ی این دسته هستند.

به طور معمول کاربرد سوپر آلیاژ های پایه کبالت در موتور GTE به علت خواص وتنش گسیختگی عالی شان و مقاومت به خوردگی داغ در قسمت پر ها و سایر قطعات ثابت است.

سوپر آلیاژ های پایه کبالت

سوپر آلیاژ پایه کبالت همچنین می تواند جهت ساخت تیغه موتور GTE مورد استفاده قرار گیرد اما باید در بخش هایی که میزان تنش اعمالی کمتر از تنش اعمالی به سوپر آلیاژ های پایه نیکل است از آنها استفاده شود.

زیر ساخت سوپر آلیاژ پایه کبالت:

شبیه تمام سوپر الیاژ ها، ریز ساختار سوپرآلیاژهای پایه کبالت شامل یک زمینه Y با ساختار FCC به همراه یک تعداد فاز مه در سوپر آلیاژهای پایه نیکل و گایه – آهن – نیکل مشاهده می شود، نیست.

مزایای سوپرآلیاژ های پایه کبالت عبارتند از :

یکی دیگر از گروه های بسیار مهم سوپر آلیاژهای پایه کبالت، آلیاژهای مقاوم به سایش همچون  Stellite 6B  هستند اما شکل پذیری پایین این آلیاژها استفاده ی آن ها را تنها به پوششها محدود کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *